Hoe eigentijds wil je het hebben? Dit quiltje is het resultaat van een Westalee cursus, gevolgd bij Fat Quarters in Culemborg. De blokken heb ik daarna geverfd met Procion. De quilt is afgewerkt met facing, in plaats van binding. Februari 2019.


Deze quilt ben ik een paar jaar geleden begonnen bij een workshop met de Keien. De workshop werd gegeven door Marja Vocht. Zij werkt veel met tesselation en M.C. Esscher, zoals je hier wel kunt zien. De vogels zouden nog doorgequilt kunnen worden met staartveren, poten, ogen en snaveldetails maar ik vond de quilt zo af. De quilt heet: Mijn vlucht nog net gehaald. Ik weet eigenlijk niet goed of deze quilt nou bij eigentijds of traditioneel hoort.


Voor het huwelijk van vrienden van mij heb ik dit keer gekozen voor een moderne benadering. Geen Double Weddingring, maar een quiltje met slechts 1 kleurelement. Het hart heb ik met de hand traditioneel geappliqueerd, dat dan weer wel. Gewoon omslaan en met een klein steekje vastzetten. De negatieve ruimte van de quilt heb ik al schrijvend doorgestikt.

Volk op Weg

Een Volk op Weg.

 

Deze quilt zie ik zelf als mijn omslagquilt tussen traditioneel en eigentijds. De achtergrond is tesselation, maar het zijn wel blokken. Over de achtergrond heb ik geverfd, gestempeld en getamponeerd, met acrylverf. Op de achterkant heb ik krantenknipsels bewerkt met matte gel medium. Het geheel heb ik daarna doorgequild, waarbij ik de quiltpatronen het beeld wil laten versterken. 

 

De quilt stelt de vluchtelingenproblematiek voor. De mensfiguren en de boten worden door de golf op een onbekende kust geworpen. Ze weten nog niet of het goed of slecht zal gaan. 

 

Deze quilt heeft bij de Europese Kampioenschappen in Maastricht gehangen. 

Een detail van de achterkant. Op de krantenfoto's staan foto's van bootvluchtelingen. Als schuim op de golf heb ik krantenteksten gebruikt, zoals vluchteling, tragedie, mensenhandel e.d. 

Montemare

Montemare heb ik gemaakt naar aanleiding van een workshop Happy Village van Karen Eckmeier. Deze quilt heeft ook gehangen op de derde tentoonstelling van Schering en Inslag in Woudrichem. Deze quiltwinkel bestaat helaas niet meer.


4-Seizoenen.

Gemaakt tijdens Quilten Speciaal 13. Handgeverfde katoen, acrylverf.

Pi-Bonacci

Pi-Bonacci was mijn eindwerkstuk bij Quilten Speciaal 13. Ik heb hiervoor de gebatikte lappen uit de opleiding gebruikt, waarbij het mijn opdracht was iets te doen met de witte vlekken. Die heb ik opgevuld met borduursel, waarna ik er een pi-symbool van maakte. Ik houd van de reeks van Fibonacci, die heb ik dan ook gebruikt voor de kleurschakeringen en breedtes van de achtergrond. Ook het quiltwerk is Fibonacci.